I disse dager er Norge med i atomvåpenøvelsen Steadfast Noon. Dette er en årlig NATO-øvelse som Norge hittil ikke har deltatt aktivt i. Men nå er norske F-35 jagerfly på vingene i denne øvelsen.
I Steadfast Noon øver statene på å bruke amerikanske atomvåpen utplassert i europeiske land. Atomvåpen er et våpen laget for å legge byer i ruiner og drepe hundretusener av sivile på få minutter. Offisielt tar Norge avstand fra atomvåpen, som er verdens verste masseødeleggelsesvåpen.
Men de siste årene har Norge hvert år tatt steg som involverer oss dypere i amerikanske atomvåpen enn tidligere. "Det har skjedd en sikkerhetspolitisk kursendring i Norge, på autopilot og uten debatt", sier Raymond Johansen, leder i Norsk Folkehjelp til Klassekampen 17. oktober. Han er sterkt kritisk til denne utviklingen.
"Å øve på å bruke atomvåpen med norske fly på baser i Nederland, Danmark og Belgia, er å rasle med atomsablene. Deltagelsen føyer seg inn i en farlig utvikling og tydelig endring i norsk atomvåpenpolitikk der vi mer aktivt truer med å bruke atomvåpen", sier også Maja Fjellvær Thompson, daglig leder i Norske leger mot atomvåpen
"Dette normaliserer bruken av atomvåpen, og er ikke forenelig med Norges mål om nedrustning. Budskapet har alltid vært at atomvåpen ikke kan brukes igjen. Denne øvelsen sikrer kun det omvendte", sier Daniel Gudbrandsen Farsjø, politisk rådgiver i Nei til Atomvåpen.
IKFF støtter disse synspunktene, for "vi gjør ikke verden tryggere eller samholdet med våre allierte bedre ved å bryte egne prinsipper om at masseødeleggelsesvåpen er uakseptabelt", slik Tuva Widskjold, koordinator i ICAN Norge, formulerer det.
Oslo/ Hamar 23. oktober 2025
Kari Nes og Gro Standnes
styreledere i IKFF

0 Kommentarer