Fra Krigskultur til Fredskultur - er det ikke det verdens folk lengter etter, ikke minst gjennom FNs forskjellige organisasjoner. Generalsekretær Kofi Annan uttalte i et møte i Houston,USA i våres: "USAs uvilje mot å betale sin gjeld til FN går ut over FNs fredsoperasjoner. Gjelden på 11 milliarder kroner bidrar også til å forsure internasjonale relasjoner. Ved å holde tilbake pengene provoserer USA både venner og fiender og ødelegger tilliten mellom landene, og det svekker vår evne til å fungere." Sterke ord fra Generalsekretæren.
Under IKFFs verdenskonferanse i juli , krever vi at USA skal betale sin gjeld til FN straks og uten betingelser. Vi krever også at USA igjen skal slutte seg til UNESCO, FNs økonomiske, sosiale og kulturelle organisasjon som er solidaritet med menneskeheten, etisk og intellektuelt - det vil si å bygge en fredskultur. FN har i høst sin 53. generalforsamling, hvor Norge har utsendinger, både fra politikere, arbeidslivet og humanitære orgasasjoner. I år har fredsorganisasjonene fatt en de.legat med særlig innsikt i kjernevåpen. Det er viktig at Norge deltar aktivt både med hensyn til nedrustning og krav til USA om å betale sin gjeld.
Utenriksminister Vollebæk har i et brev av 29 /6 til Bestemødrene mot Atomvåpen uttalt at han gir sin fulle støtte til Kofi Annan og "mener det er svært uheldig at et rikt land som USA ikke innfrir sine forpliktelser overfor FN og dermed setter verdensorganisasjonen i en svært vanskelig situasjon. Fra norsk side fastholder vi at samtlige medlemsland må betale sine bidrag i sin helhet, til rett tid og uten betingelser, slik FN-pakten krever. Norge har påpekt dette ved flere anledninger både i formelle innlegg i FNs generalforsamling og i bilaterale samtaler med amerikanske myndigheter. Vi vil følge deg og delegasjonens folk i New York i høst!
